Turpinot tematisku pasākumu ciklu izstādē “Krimplēnmānija”, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs 13. decembrī 17.30 aicina uz modes dizaineres un ilggadējās Rīgas Modeļu nama modeļu demonstrētājas Asnates Smelteres prezentāciju “Rīgas Modeļu nams un mode padomju Latvijā 1960.–80. gados”.
Padomju laikā skaļie lozungi “Vairāk, ātrāk, lētāk!” izrādījās nepietiekami vadmotīvi laikmetīgu apģērbu masveida ražošanai. Lai kādi modeļi tapa modelētāju skiču bloknotos un žurnālu modes lapās, garajā realizācijas ceļā līdz veikalu vitrīnām tie piedzīvoja tik daudz izmaiņu, ka vairs nebija atpazīstami. Īpaši 1960. gados jaunās paaudzes pieprasījums pēc moderna apģērba pārsniedza piedāvājumu. Labs apģērbs kļuva par arvien satraucošāku deficītu.
Uz šī fona par drosmīgu dzinējspēku modes jomā kļuva 1949. gadā dibinātais Rīgas Modeļu nams (RMN). Tajā strādāja labākie Latvijas modes mākslinieki, kuru uzdevums bija apģērbu un apavu modeļu izstrādāšana masveida ražošanai. Asnate Smeltere atceras, ka RMN Padomju Savienībā lielā mērā diktēja aktuālās modes tendences: “Sievietes uz ielas, teātros, metro vagonos, pat visai tālos PSRS nostūros ar lielu sajūsmu atpazina mūs pēc modes žurnālu lapām, ar apbrīnas pilnām acīm un romantisku nopūtu teikdamas: “Ah, Rižskij Dom modeļej! Ah, Latvija…” (“Ak, Rīgas Modeļu nams! Ak, Latvija…”)”. RMN skatēs un modes žurnālos redzētā iedvesmoti, uz Rīgu brauca tērpu pasūtītāji no visas Padomju Savienības. Vienlaikus RMN tērpu māksliniecēm un modelēm bieži tika uzticēts uzdevums pārstāvēt PSRS Rietumos un radīt modernas un pārtikušas valsts tēlu.
Asnate Smeltere darbojās RMN laikā, kad modes pasaule piedzīvoja straujas pārmaiņas ar vēl nepieredzētām novatoriskām vēsmām. Vēl līdz 60. gadu sākumam bija stingri jāievēro ik gadu noteiktās vadlīnijas apģērba stilā, krāsu piedāvājumā, tērpu piegriezumu formās, siluetos un svārku garumā. Modei bija viens noteikts virziens, un modes entuziastiem bija skaidra vīzija, ar kuru ilustrēt allaž aktuālo tēmu “Kas jauns modē šogad?”.
Taču jau tās pašas desmitgades beigās pārmaiņas līdzās citām jomām ar lielu sparu ienāca arī modē – tā kļuva par jaunības spēku, bravūrīga dzīvesprieka un ķermeņa fiziskās brīvības sajūtu paudēju. Tas bija spilgti redzams jauno tehnoloģiju radītajās tīrajās, gaišu enerģiju izstarojošajās krāsās, minisvārciņos, platformas kurpēs vai garos zābakos, košos, ģeometriskos laukumos krāsotās kleitās. Alkas “būt modē” iemiesoja jaunās paaudzes nepārvaramo gribu mainīties.
70. gados modes spēlē vairs nebija teju nekādu likumu. To veicināja gan hipiju kultūras uzplaukums un brīvās artistiskās improvizācijas viņu tērpos, gan arī tam gluži pretējais futūristiskais stils. Tā tīrās, askētiskās līnijas un it kā nedzīvie audumi pieprasīja arvien jaunus un izteikti dekoratīvus papildinājumus.
Tomēr šajā pašā laikā draiskajai pusaugu meitenei īsajā tērpā blakus stalti nostājās domās un jūtās nobriedušas sievietes tēls. Izmainījās arī modes loma. Pats vārds “mode” sāka apzīmēt dažādību. Dažādi stili dažādām dzīvēm un dažādiem cilvēkiem. Laikmetīgā sieviete sāka dzīvot dažādībā un pretstatos, it kā duci dzīvju vienā laikā: mājās, darbā, vakarā, ceļā, laukos utt.
Tikšanās ar Asnati Smelteri notiek pasākumu cikla ietvaros izstādē “Krimplēnmānija. Modes kliedziens padomju garderobē”, kas apskatāma LNVM vēl tikai līdz 2023. gada 15. janvārim.
Pasākumā iespējams piedalīties gan klātienē Brīvības bulvārī 32 (bez ieejas maksas), gan attālināti – muzeja Facebook lapā: facebook.com/LNVMuzejs.