PV2 250x200 Dpi laukAXOR-250x200-Dpi-laukAMfurnitura 250x200 Dpi laukIntarsija 250x200 Dpi laukir-250x200-Dpi-lauk

Latvijas mebeles 250x200 Dpi laukLatArch 250x200 Dpi laukDizaina sala 250x200 Dpi laukLTRK 250x200 Dpi laukLatBuvn 250x200 Dpi lauk DELFI-250x200-Dpi-laukBT1 250x200 Dpi lauk

 

Izstādei “Forma. Krāsa. Dinamika” – 40

vcelms

No 2018. gada 7. decembra līdz 2019. gada 17. februārim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM; Rīgā, Skārņu ielā 10) būs skatāma projekta “TIEŠI LAIKĀ. Dizaina stāsti par Latviju” trešā un noslēdzošā satelītekspozīcija “Izstādei “Forma. Krāsa. Dinamika” 40“.

 

Latvijas 20. gadsimta mākslā ir leģendāras izstādes, kuru patiesā nozīme novērtējama ilgākā laika perspektīvā. Viens no tādiem svarīgiem “pagrieziena punktiem” ir mākslinieku Valda Celma, Artura Riņķa un Anduļa Krūmiņa kopīgi veidotā skate “Forma. Krāsa. Dinamika”, kas tieši pirms 40 gadiem –1978./1979. gadu mijā bija iekārtota arhitektūras piemineklī Pēterbaznīcā.

 

Minētā izstāde bija novatoriska vairākos aspektos. Pirmkārt, ekspozīcijā redzami kinētiskās mākslas objekti, kuri tolaik tika raksturoti ar “unikālā dizaina” jēdzienu. Tomēr būtībā ekspozīciju jāuzskata par pirmo legālo abstraktās mākslas reprezentāciju degradējošā sociālistiskā reālisma apstākļos, turklāt ne tikai Latvijā, bet arī Padomju Savienībā.

 

Otrkārt, kinētisko objektu daudzfunkcionalitāte liecināja par mākslas sintēzes meklējumiem, nojaucot robežas starp dažādiem mākslas veidiem. Futūroloģiski projekti vides estētiskajai organizācijai demonstrēja arhitektūras un tēlniecības mijiedarbību. Sabiedrisko ēku un interjeru noformēšanā, saņemot kombināta “Māksla” pasūtījumus, autoriem bija iespēja īstenot monumentālus darbus – mobiļus, kinētiskās glezniecības kompozīcijas, eksperimentējot ar gaismas, krāsas un kustības savstarpējām sakarībām. Tieši kustības estētiskās kvalitātes bija viens no spēcīgākajiem un pārsteidzošākajiem iespaidiem šajā skatē.